Goudlokje en de drie beren.

Tijdens dit thema hadden we hoofzakelijk oog voor de verschillende beren.
We hebben een grote beer, een middel grote beer en een kleine beer.
Deze begrippen oefenden we tijdens de volgende activiteiten:
-We sorteerden lepels, vorken, messen, glazen, …. volgens deze drie groottes.
-We sorteerden kleine, middelgrote en grote beren volgens kleur en grootte.

Het lichaamsbesef oefenden we d.m.v. :
-Schilderen van een beer.
-boetseren van een beer met bruine plasticine.

De peuters stempelden met een vork en daar maakten we mooie beren van.

Goudlokje kreeg gouden krullen : knippen op een lijn en de strookjes doen krullen.

We oefenden de plaatsbegrippen op, onder, naast en tussen tijdens een spelletje met beren en stoelen.

Tijdens een dominospel telden we beren en zochten een dominostuk met evenveel stippen. (Sommige kleuters kenden al een paar cijfers!)

Het sprookje kwam op verschillende manieren aan bod.
-Zelf de prenten uit het boek bekijken en verwoorden wat ze zien.
-Het verhaal werd voorgelezen door de juf.
-De kinderen vertelden het verhaal na met ondersteuning van de prenten.
-Terwijl juf het verhaal vertelde beelden de kleuters het sprookje uit.
-In de huishoek konden de kleuters zich verkleden als beren en goudlokje
en het sprookje naspelen.

We leerden een kop van een beer tekenen a.d.h.v. een versje:
Rondje, rondje, rondje, dit is geen kontje!
Een boogje hier, een boogje daar, ik ben nog niet klaar!
Een punt is mijn oog en zo zijn er 2.
De mond kan al lachen en doet vrolijk mee.
De neus in het midden van beertje klein.
Dit beertje wil mijn vriendje zijn.


De foto’s:





Dit werd gepost op vrijdag, november 27th, 2020 omstreeks 17:58